תעשיית העושק: הגננות חושפות את התלושים \\ תחקיר מטלטל

אסתי פלד 16 Comment on תעשיית העושק: הגננות חושפות את התלושים \\ תחקיר מטלטל

תחקיר עומק: תלוש של גננת במשכורת מלאה מגיע לשכר מצחיק בנטו, פחות משכר המינימום במערכת החינוך כנדרש | רבקה ומיכל, שתי גננות בשמות בדויים ברשתות הגנים החרדיות יחד עם יעקב פביאן ואלי גולד, ממטה המאבק לשכר הגננות חושפים שורה של עבירות פליליות לכאורה, התנהלות דורסנית ופגיעה אנושה בשכר משפחות חרדיות בני תורה | מטריד

צילום: פלאש 90
20:57
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on חדשות השבת: חילופי אש בצפון; תקיפות בחאן יונס

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יעקב פביאן, הנלחם עבור הסדרת שכר הגננות פתח את השעה השנייה של ה"מהדורה המרכזית" בהגשת אבי מימרן בנתונים עגומים: אני מחזיק בידי תלוש של גננת במשכורת מלאה. חוזרת הביתה עם 3800 שקל, תלוש מהשנה האחרונה. שכר מינימום הוא, החוק הוא שעובד שעובד שמשרה חודשית, כמו במקרה הזה, זה עבירה פלילית על החוק".

פביאן הדגיש: "אחת מהדרכים, כשמשרד החינוך עושה ביקורת הוא צריך לבדוק מדוע היא לא מוגדרת כעובדת במשרה מלאה. הם מעוותים את הנתונים כדי שהתלוש יצא ככה. הגננת שאני מדבר עליה משלמת שכר דירה, בעלה אברך משי אבל היא לא זכאית לסיוע בשכר דירה כי היא מוגדרת כעובדת 2/3".

אלי גולד, מטה המאבק לשכר הגננות: "אותה אחת לא רק שהיא לא מקבלת כסף, כמו שהוא אמר מפסידות מסביב. גננות מספרות לנו שכשהן פונות לקופות הצדקה לא מאמינים להן שהן לא מרוויחות 10,000 שקל. אין ספק שבאופן כללי יש מחסור בתקצוב, אי אפשר להשוות לגננות במקומות אחרים שגם שם לא מרוויחים מספיקים. כאן באים מעסיקים לפעמים ומבקשים להחזיר חלק מהכסף".

יעקב פביאן: "מעבר לחוקי שכר המינימום יש חוק שכל מעסיק במוסד חינוך בישראל צריך לשלם שכר זהה למה שמשרד החינוך משלם (גם אם לא מתוקצב במלואו, א"פ). אפשר לבדוק את השכר המגיע במחשבון השכר באתר משרד החינוך, צריך לבדוק לפי טרום אופק חדש. כל עמותה שמחדשת את רישיון ההפעלה הם חותמים שהם משלמים שכר כחוק. אחת הבעיות שהם משלמים פר ילד, גן תקני הוא 31 ילדים – פרופיל אחיד שמשרד החינוך אומר שמחזיקים גננת מוסמכת עם 15 שנות ותק וסייעת עם 10 שנות ותק. כלומר, גן תקני יכול לשלם לפחות 7000 שקל רק ברשויות שלא מתקצבות עוד וכולן עושות את זה.

הגננת רבקה: פחד אימים לפנות, אם בא להם נשתמש ואם לא בא להם נחליף. למרות שזה מקובל לבקש העלאה בכל מקום עבודה. פנינו, אמרו נחשוב ולא חזרו.

גננת רבקה: אני נחשבת מרוויחה הרבה ואני מקבלת כ-4000₪, אני גרה במרכז. אין לנו גם תנאים בסיסיים, אין בר מים, עכברים, תקלה במזגן – תתמודדי בעצמך. פעם רצינו לתבוע את הגן אמר לנו עוה"ד שעם המנהל הזה הוא לא מתעסק"

הגננת מיכל: "ברגע שאין כסף אנחנו כבר מעדיפות להביא מעט שמן וקמח לעוגיות מהבית. אנחנו עושות את הקניות אנחנו עושות הכל וזה השכר שאנחנו מקבלות? לא מדברת על דברים יותר חשובים לטובת הילדים.

הגננת רבקה: מעבר לכך, אותי פיטרו יום אחרי לידה ולא ראינו שום פיצויים כי הם עושים את זה בצורה שהם מתחמקים מהחוק.



16 תגובות

מיין תגובות
  1. 16

    בבקשה תדברו על הנושא הזה כמה שיותר. אני לא גננת, ולא רוצה להיות גננת אבל ליבי נכמר על הגננות המסורות שלא מקבלות את מה שהן צריכות ונתונות לידי מנהלי הרשתות הרודנים – כן הרודנים שלא נותנים להם לדבר מילה כי אם ידברו מיד מפטרים אותן

  2. 15

    מזעזע!!! איפה המדינה שלנו ?? ואיפה כל הרשתות?? אנחנו ההורים הכי מפסידים הגננות סמרטוט והילדים לא מקבלים את מה שמגיע להם!
    חייב לעשות משהו ! ומיד!!! כל חברי הכנסת תתחילו לעשות משהו בענין !!
    מכירה מלא מקרים של גננות חלק היו צריכות לעזוב כי לא שרדו ועוד חלק שעובדות בכל צורה אפשרית להוסיף כסף כי גונבים להם את הכסף ואין להם סיוע בשכר דירה או הטבות שונות. מכירה גם כאלה שפיטרו באלגנטיות בצורה שלא קבלו שקל!
    הגיע הזמן שהרשתות החרדיות יעבדו לפי הספר!!

  3. 14

    אני לא מבינה . כל שנה אותו סיפור ??? מה לא שמעתם על תביעה ???

    1. כשתביני באיזו פחד הן חיות, ועוד יותר מזה כל גננת שתבעה לא מצאה יותר עבודה בתחום, אז אולי תגלי רגישות רבה יותר כלפיהן.
      לא מצדיק את ההתנהלות, אבל מנסה להבין גם את הצד החושש

  4. 13

    כל פעם שאני מביא את הבת שלי לגן, כואב לי להסתכל על הגננת כשאני יודע כמה מעט היא מתוגמלת על העבודה המאומצת שהיא עושה, ואיך היא מנוצלת לרעה בלי יכולת ממשית להתקומם.
    אני כואב גם על כך שהתנאים בגן פשוט לא אופטימליים בשביל הבנות, כי למנהל יותר חשוב להרוויח יותר לכיס שלו.
    עצוב ומקומם, ובפרט שעכשיו רוצים למנות את ראש השודדים ומי שפיתח את השיטות העברייניות ל נציג ציבור, זה פשוט לירוק בפנים של הציבור.
    חייבים להילחם נגד זה ולא להרפות מהנושא.

  5. 12

    כל הכבוד לכם!!!!!!! תמשיכו להאבק בשחיתותתתת

    1. הכל דיבורים, העסקונה החרדית תדאג להשתיק את הקולות. העושק הוא כמעט בכל מערכות החינוך במגזר החרדי, לא רק בגנים, החל ממעונות יום שמנהלים שוק עבדים בשכר רעב בקומבינות תוך כדי עקיפת החוק, וכלה במלמדים בתלמודי תורה שהצטרפו בשנים האחרונות לרשתות החינוך הגדולות ונדרשים להחזיר את תוספת המשכורת שנגזרה מההצטרפות למנהלים.
      תפנימו – העוני שנגזר על הציבור החרדי הוא לא בגלל ליברמן ולפיד בגזירות החד"פ והשתיה מתוקה, אלא בגלל העסקונה שלנו שעושקת את המגזר עשרות בשנים.
      כמובן שברגע שזו נורמת השכר במגזר הציבורי החרדי, זה משפיע ישירות למגזר הפרטי החרדי שגם ישלם פחות לעובד חרדי, כי זו נורמת השכר בשוק העבדים החרדי.
      כך מעגל העוני הולך ומתרחב, והעיתונות החרדית תפמפם לנו שליברמן ולפיד אשמים…

  6. 11

    כל הכבוד על העלאת הנושא הכואב הזה!!! אבל דחוףףףף!!!! תטפלו ותחקרו גם אצל המורות ברשתות החרדיות!!! יש שם זוועות נוראיות לא פחות מהגננות ואולי אפילו יותר!!! ואני מכיר באופן אישי אצל אשתי ועוד!!! סיפורים זוועה! התעללות והתעמרות במורות בניגוד לחוק וללא כל תגמול או פיצוי!! מי שפותחת את הפה עושים לה שימוע ומעיפים!! שכר פחות מחצי ממשרד החינוך על אותם שעות עבודה!!! פיטורים כל שנה כדי למנוע ותק ופיצויים וכו'!!! אין עם מי לדבר כי יש להם מונופול!!!! אנא מכם תחקרו גם על המורות!!! הרבה נשברות והולכות לממ"ד או חילוני ואחנו שרוצים להזיק מעמד גם ביראת שמיים במקום העבודה לא סוגרים את החודש וחיים בהשפלה וזילזול!!!!!!!!!!!! יש לכם כוח תנצלו אותו!!!! תודה רבה!
    מורה כאובה…

  7. 10

    מה לא ידעתם? מה לא שמעתם? ההתממות הזו כאילו מדובר בחדשה מרעישה… ואין פוצה פה. הכניסו את הגננות לאופק חדש [כי העמותות פנו לבג"ץ וטענו לאפליה], הן כבר דמיינו את המשכורת מוכפלת כיאה לותק שצברו ולגמולים שעשו, אך הפלא ופלא אולי תוספת של 400 ש"ח וגם בזה אני לא בטוחה. גננת אחרת סיפרה שבחופשת הלידה קיבלה סכם גבוה מאוד כשהתקשרה לביטוח לאומי כדי לודא שלא נעשתה טעות, אמרו לה- אנחנו משלמים לך כפי שמשה"ח מעביר עליך… ואז הבינה את גודל הפער…

    1. כן מכירה גננת שקרה לה בשבתון
      פתאום קיבלה שכר מלא וגילתה כמה עושקים אותה כל חודש
      איך הם לא מפחדים להתנהג ככה? בשמים יש דין ויש דיין

  8. 9

    ברור שהשכר יהיה נמוך יותר ממה שמועבר ממשה"ח, אחרי הכל משה"ח לא מתקצב מנכ"ל, מנהל אדמנסטרטיבי, מפקחת, רו"ח, הנה"ח, מזכירה, אב בית וכדו' [למיטב ידיעתי]. ואם יש לעמותה 20 גנים ולוקחים מכל גננת כמה? 3000-5000 תלוי ב'דרגה', כמה כסף יש כדי לממן את שאר נושאי המשרה?? מעניין לגלות אחת ולתמיד…

  9. 8

    תפתחו גם את התיקים של מלמדים בת"ת כמה שהמנהלים עושקים אותם ולא נותנים להם את המגיע להם

  10. 7

    גם הכסף על הקייטנות של חנוכה וביה"ס של החופש הגדול דורשים מהגננות "להחזיר"
    זה גזל אמיתי!
    כסף שמגיע ישירות ממשרד החינוך לחשבון הבנק של הגננת על עבודה בחופש, בלי קשר למעסיק של הגננת במשך השנה והמנהלים לוקחים אותו באיומים (מי שלא תביא את הכסף לא תקבל שכר על חגים וחוה"מ כמו שקיבלה עד היום אלא רק את המינימום שחייבים לפי החוק)

    1. חוצפה!
      אז זה לא בעיות בתקציבים כמו שהם אומרים

      1. שום בעיה בשום תקציב פשוט רודנות טהורה

  11. 6

    זהו מסתפקים בראיון קצר אחד וכתבה באתר שבקושי הופיעה בכותרות?
    חבל, היה אפשר לעשות מזה יותר רעש ולעזור יותר לגננות העשוקות
    מקווים שתחזירו את הנושא לכותרות